ویژگیهای و برجستگیهای حادثه عاشورا

یزدفردا "علیرضا نقلی :حادثه عاشورا از ویژگیهای و برجستگیهای خاصی برخوردار است که در دیگر نهضت ها، این ویژگیها کمتر مشاهده می شود و همین مسئله باعث ماندگاری آن شده است.
1- مصونیت رهبری نهضت از اشتباه و خطا : رهبری نهضت عاشورا در اوج کمال و وارستگی و برخوردار از عالی نرین خصایص انسانی و از همه مهمتر دارای عصمت به معنای معنویت از اشتباه و خطا بود که حماسه عاشورا را به عنوان یک الگوی تمام عیار و کامل در جلو راه همه انسانها قرار داده است کلام امام حسین (ع) که می فرماید : «فلکم فی اُسوَةٌ» «قیام من برای شما الگوست» بیان کننده این حقیقت است.
2- هدف گیری احیای اسلام و دین : ویژگی دیگر نهضت عاشورا این بود که هدف آن منفعت طلبی، دستیابی به قدرت و رقابت حزبی و قوم و قبیله ای نبود و صرفاً هدف آن در جهت دفاع از دین و احیای سنت نبوی و حاکمیت قوانین اسلام قرار داشت و یکی از معانی کلام پیامبر (ص) که فرمود : «حسین مِنّی و انا ما حسین» همین مسئله است و جمله ای که می فرماید : «اِن الاسلامُ محمدی الحُدوث و حسینی البقاء» در همین راستا قرار می گیرد.
3- تبعیت از اصول و موازین دینی : از ویژگیهای دیگر حماسه عاشورا، انطباق کامل مجموعه حرکت نهضت با قوانین و مقررات دینی و حدود الهی و رعایت حقوق مردم و پایبندی به اصول و موازین اخلاقی بود و ایجاد زمینه انتخاب آزادنه برای همراهان از مشخصات این حرکت به شمار می آید.
4- اوج ایثار و فداکاری : از دیگر ویژگی های نهضت عاشورا که کمتر مشابه دارد، حضور رهبری آن با تمام هستی و سرمایه خود بود یعنی امام حسین با برادران و خواهران و عزیزترین فرزندان و دیگر یارانش در راه خدا گام برداشتند و ارزشمندترین سرمایه یعنی جان عزیز خود را در راه خدا ایثار نمودند.

یزدفردا





  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا